
 

http://mediaethics-bg.org 

 

 

РЕШЕНИЕ 

№ 1/11.01.2022 г. 

 

Комисията по журналистическа етика на свое редовно заседание на  11.01.2022 г. в състав: 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Нели Огнянова 

 

ЧЛЕНОВЕ:   Александър Кашъмов 

                                       Бойко Василев 

Весислава Антонова 

Гена Трайкова 

Диляна Илиева 

Даниела Тренчева 

Ирина Недева 

Илия Вълков 
 

изслуша доклада по жалба вх. № 08-076 срещу Информационен портал skener.news за 

публикация със заглавие „Доц. А. О. източил стотици хиляди левове от НОЗК“ от 12.11.2021 

г.  Комисията констатира следното:  

 

I. ПРОЦЕДУРА 

1. Жалбата е допустима по смисъла на чл. 7 и чл. 8 от Правилника за дейността на Комисията 

по журналистическа етика. Подадена еа в срок и съдържат всички необходими за това 

реквизити. 

 

2. Копия от жалбата и искане за становище са изпратено до skener.news.  

 

3. По повод на жалбата не е постъпил писмен отговор.   

 

II. ЖАЛБА 

Според жалбоподателя: „В анонимната статия са изнесени неверни и клеветнически 

твърдения, които уронват престижа и доброто ми име в обществото като личност, като 

лекар и като председател на Организация на евреите в България „Шалом“. Изнесената 

недостоверна информация нарушава Етичния кодекс на българските медии и правото на 

обществото да получава достоверна информация. Абсолютно неверни са твърденията, че 



2 

 

 2 

съм източил стотици хиляди левове от НЗОК, като съм отчел фалшиви документи за 

фиктивни прегледи и манипулации. Невярно е и твърдението, че ми е наложено наказание 

да върна 178 000 лева, да не работя с НЗОК и да не извършвам амбулаторна дейност.“ 

По жалбата е приложено Удостоверение № 03-4458 от 15.11.2021 г. от директора на УМБАЛ 

„Александровска“, което според жалбоподателя опровергава „лъжливите твърдения на 

електронната медия“. Според нето опровержение на тези клевети е направено и от 

директора на Столичната здравноосигурителна каса в интервюто й за вестник Капитал от 

16.11.2021 г. 

Жалбоподателят определя като „непроверено и невярно“ твърдението в публикацията, че е 

назначен неофициално за съветник на изпълнителния директор на болницата. „Същото е 

израз на водената през последните няколко месеца тенденциозна политика на сайта 

Скенер.нюз срещу мен и срещу новото ръководство на болницата, да ни обижда лично и 

професионално, без нито веднъж да допусне възможността да прояви обективност и да 

представи другата гледна точка.“ 

Според жалбоподателя има основания за съмнения „в редакционната независимост на 

електронната медия и поддаването й на политически и икономически влияния с оглед на 

прекратяване на договор на болницата за публикации, което е „засегнало търговските 

интереси на „Медикал Медия“ ЕООД.  В жалбата се казва още: „Авторът на статията на 

Скенер.нюз от 12.11.2021 г. ме набеждава във водена от мен „кална атака“ срещу проф. А. и 

проф. Б., без да проучи и изложи фактите по ситуацията, описана като „забъркан“ от мен 

скандал в Александровска болница. Не съм търсен за мнение, както относно изложените от 

мен факти по управлението на лечебното заведение, така и относно клеветите по мой адрес, 

че съм източил Здравната каса.“ „Публикацията е направена в навечерието на 

парламентарните и президентски избори, проведени на 14 ноември 2021 г., като същата е с 

очевидни политически внушения. Твърденията за кална атака срещу бившия здравен 

министър проф. К. А., за неправомерни действия на служебния здравен министър С. К. и 

риторичният въпрос в края на публикацията към политическите лица М. М. и А. А. са 

очевидна политическа пропаганда в полза на определена политическа партия и пораждат 

съмнения за поддаване на политически влияния на медията в нарушение на чл.3.1 от 

Етичния кодекс на българските медии.“ 

„Считам, че с публикуваната на 12.11.2021 г. статия със заглавие „Доц. А. О. източил стотици 

хиляди левове от НОЗК“ информационният портал Скенер.нюз е нарушил грубо Етичния 

кодекс на българските медии, като: 

1. Предоставена е на обществото неточна и непроверена информация и преднамерено 

са скрити и изопачени фактите относно извършена проверка в ДКЦ„Александровска“ на 

Столичната здравноосигуритална каса, за изнесени от мен данни за управлението на старото 

ръководство на Александровска болница, определено от медията като „забъркан“ от мен 

скандал и за назначаването ми за съветник на изпълнителния директор на УМБАЛ 

„Александровска“ – нарушение на чл.1.1.1 от Етичния кодекс на българските медии. 



3 

 

 3 

2. Представена е информация, която не е проверена, като абсолютно съзнателно 

читателят е въведен в заблуждение, че източник на тази информация са служители на СЗОК 

– нарушение на чл.1.3.1 и чл. 1.3.2 от Етичния кодекс на българските медии. 

3. Като засегната страна не съм търсен за коментар и изразяване на позиция –

нарушение на чл. 1.1.5 и чл. 1.1.6 от Етичния кодекс на българските медии. 

4. Авторът твърди, че съм извършвал документни измами („фалшиви документи за 

фиктивни прегледи и манипулации“), без да са налице данни за това и без да е издадена 

присъда за твърдяното престъпление - нарушение на чл.2.6.1 от Етичния кодекс на 

българските медии. 

5. Статията излиза в навечерието на парламентарните и президентски избори, 

проведени на 14 ноември 2021 г., като същата е с очевидни политически внушения. - 

нарушение на чл.3.1 от Етичния кодекс на българските медии. 

6. Налице са основателни съмнения в редакционната независимост на електронната 

медия и поддаването й на политически и икономически влияния с оглед на подписаните 

договори между УМБАЛ „Александровска“ и „Медикал Медия“ ЕООД - нарушение на чл.3.1 

от Етичния кодекс на българските медии. 

7. В статията липсва ясно разграничаване на вземането на редакционни решения от 

търговската политика на медията предвид застъпената позиция за защита на бившето 

ръководство на УМБАЛ „Александровска“, с което медията е имала подписани договори за 

медийно отразяване - нарушение на чл.3.2 от Етичния кодекс на българските медии.“ 

III. РАЗПОРЕДБИ ОТ ЕТИЧНИЯ КОДЕКС НА БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ, ЧИЕТО 

НАРУШАВАНЕ СЕ ТВЪРДИ: 

1.1.1 Ще предоставяме на обществото точна и проверена информация и няма преднамерено да 

скриваме или изопачаваме факти; 

 

1.3.1 Ще се стремим да проверяваме информацията преди нейното публикуване, като търсим и 

използваме различни източници,  и доколкото е възможно ще посочваме нейния произход и 1.3.2 

Предпочитаме да използваме идентифицирани източници пред анонимните, чиято честност и 

надеждност не може да се прецени от обществото. 

 

1.1.5 В коментарите и анализите ще се стремим да представяме разнообразни мнения и гледни 

точки и 1.1.6 При отразяване на спорове ще се стремим да дадем възможност на засегнатите 

страни да изразят своята позиция. 

 

2.6.1 Спазваме презумпцията за невинност и не квалифицираме никого като “престъпник” преди 

издадена присъда. 

 

3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния. 

 



4 

 

 4 

3.2 Ясно ще разграничаваме вземането на редакционни решения от търговската политика на 

медията 

 

IV. СТАНОВИЩЕ НА ОТВЕТНАТА СТРАНА 

Не е постъпило становище на ответната страна.  

 

V. ФАКТИ 

Жалбоподателят е приложил връзка към публикацията  в Скенер.нюз: „Доц. Ал. О. източил 

стотици хиляди левове от НЗОК. Офталмологът от "Александровска" отчел 3000 фалшиви 

документи за прегледи, замесен е и шефът на поликлиниката в болницата д-р Ч. Е.“. Към 

жалбата са приложени сканирани копия на Договор и на съдебни решения, с които 

жалбоподателят опровергава изнесени в публикациите данни.  

 

VI. МОТИВИ 

КЖЕ разгледа жалба № 08-077/2021 г. и приложената към нея публикация.  

КЖЕ установи, че Скенер.нюз се позовава на „проверка на столичната здравна каса през 

август“ и на „пресцентъра на фонда“. Никъде обаче не са посочени имена на източници, 

документи и не са използвани цитати на източници.  

Относно разпоредбата от Етичния кодекс, за чието нарушаване се твърди:  

1.1.1 Ще предоставяме на обществото точна и проверена информация и няма 

преднамерено да скриваме или изопачаваме факти; 

Скенер.нюз посочва, че жалбоподателят „е източил стотици хиляди левове от НЗОК, 

отчитайки фалшиви документи за фиктивни прегледи и манипулации. Това е установила 

проверка на столичната здравна каса през август.“ В същата публикация обаче се уточнява, 

че „предстои произнасяне на арбитражната комисия, след което всички факти ще бъдат 

изнесени пред медиите и обществото. Арбитражът ще постанови не дали доц. О. е 

извършил установените вече измами, а дали наказанието от касата е съизмеримо със 

санкцията.“ От така предоставената информация на става ясно кой е установил, че 

документите са фалшиви и обвинява жалбоподателя в престъпление „източил стотици 

хиляди левове“. Дори Скенер.нюз да цитира СЗОК, то това не е обозначено като цитат. Не 

на последно място се пише за резултати от проверка, а не за влязла в сила присъда.  

Няма данни, че е търсена гледната точка на жалбоподателя и/или на болницата и те не са 

отразени.  

КЖЕ използва повода отново да припомни, че няма ангажимента да проверява 

достоверността на изнесените данни, но в случая става дума за чувствителна информация, 

чието разпространение засяга конкретно лице, авторитета на болницата, доверието и 

данните на пациенти.  В този смисъл се изисква информацията да бъде точна и проверена. 

Трудно би могло да се установи преднамерено скриване или изопачаване на факти.  



5 

 

 5 

На основание на горния анализ КЖЕ намира, че има нарушение на т. 1.1.1.  

1.3.1 Ще се стремим да проверяваме информацията преди нейното публикуване, като 

търсим и използваме различни източници,  и доколкото е възможно ще посочваме нейния 

произход и 1.3.2 Предпочитаме да използваме идентифицирани източници пред 

анонимните, чиято честност и надеждност не може да се прецени от обществото. 

Не са използвани различни източници на информация, а само посочените по-горе и 

„бдителни медицински служители“. Източниците не са идентифицирани с имена и/или 

длъжности, които заемат. Не са посочени или цитирани доказателства за нарушенията и 

престъпленията, за които се твърди.  

На основание на горния анализ КЖЕ намира, че има нарушение на т. 1.3.1. и 1.3.2 

1.1.5 В коментарите и анализите ще се стремим да представяме разнообразни мнения и 

гледни точки и 1.1.6 При отразяване на спорове ще се стремим да дадем възможност на 

засегнатите страни да изразят своята позиция. 

Не са представени гледните точки не само на жалбоподателя, на болницата, но и на нито 

един от министрите, политиците и другите лекари, които са посочени поименно във връзка 

с изнесената информация. Според жалбоподателя като засегната страна той не е търсен за 

коментар и изразяване на позиция. В публикациите също не се посочва да е търсен и да е 

изказал или отказал позиция. Публикацията отразява  твърдения и за други лица, както и 

за други проверки, но не отразяват тяхното мнение.  

На основание на горния анализ КЖЕ намира, че има нарушение на т. 1.1.5. и 1.1.6 

2.6.1 Спазваме презумпцията за невинност и не квалифицираме никого като “престъпник” 

преди издадена присъда. 

Не е спазена презумпцията за невинност, дори напротив. Скенер.нюз отразява, че „В 

аферата с фалшивите отчети за извършени прегледи е замесен и шефът на поликлиниката“, 

„обжалва наложеното му наказание“.   

Никъде обаче не се цитират разследващи или съдебни източници. Не се посочват и съдебни 

актове, с които да са постановени конкретни присъди на посочените за цитираните действия 

лица, дори напротив – едната публикация уточнява, че има обжалвано наказание.  

На основание на горния анализ КЖЕ намира, че има нарушение на т. 2.6.1 

3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния. 

Въпреки установените нарушения относно отразяването на различни мнения и гледни 

точки, точност на информация и предоставянето на възможност на страните за изразяване 

на позиции, КЖЕ преценява, че те не се дължат  задължително на политически или 



6 

 

 6 

икономически натиск и влияния. Цитираният и приложени договори от жалбоподателя на 

една от медиите с болницата засяга предходен период и дори да бъде търсена връзка с 

икономически интерес и финансови загуби, заради прекратяването им – то не може да бъде 

доказано пряко влияние на това обстоятелство с твърденията в посочената публикация.  

Част от направените изводи и анализи в публикациите могат да бъдат определени като 

„непроверени“ и „неточни“, без да бъде потърсена гледна точка на засегнатите страни, като 

например „очевидно склонността на д-р А. О. към далавери е неутолима...“ /Агенция „Пик“/ 

и „М. М. от ИБГНИ и А. А. от ДБ имат какво да кажат по казуса, след като двамата 

гръмогласно транслираха фалшивите обвинения...“ Това не означава непременно, че върху 

медиите е оказан натиск или са се поддали на влияния.  

На основание на горния анализ КЖЕ намира, че няма нарушение на т. 3.1 

3.2 Ясно ще разграничаваме вземането на редакционни решения от търговската политика 

на медията   

Жалбоподателят посочва, че в публикацията е застъпена позиция, която внушава защита на 

бившето ръководство на УМБАЛ „Александровска“. Не може да се направи категоричен 

извод обаче, че това е свързано с подписаните договори за медийно отразяване. КЖЕ 

подчертава, че при вземането на редакционни решения относно конкретната публикация, 

събирането на информация и цялостната журналистическа работа не би трябвало 

определящ фактор да бъде търговската политика на медията и трябва да се има предвид 

редакционната независимост като основен принцип.   

В конкретния случай КЖЕ обсъди дали наличието на такива договори само по себе си е 

достатъчно основание да се направи извод за   влияние на търговската политика върху 

съдържанието. Отговорът на КЖЕ на този въпрос е отрицателен.  За такъв извод е 

необходима допълнителна аргументация. КЖЕ не може да потвърди, че договорите, 

подписани между УМБАЛ „Александровска“ и „Медикал Медия“ ЕООД на 04.04.2019 г. и на 

16.04.2021 г., влияят върху безпристрастността на авторите на всички публикации в сайта и 

на основание на горния анализ намира, че няма нарушение на т. 3.2 

На основата на събраната информация и направения анализ, във връзка с чл. 17, ал. 1 от 

Правилника за дейността, Комисията за журналистическа етика прие следното: 

РЕШЕНИЕ: 

Намира: Жалба с вх. № 08-077, по повод публикация на   Информационен портал 

Скенер.нюз за основателна и констатира нарушения на Етичния кодекс на 

българските медии по чл. 1.1.1, чл. 1.3.1, чл. 1.3.2. чл. 1.1.5, чл. 1.1.6 и чл. 2.6.1, и за 

неоснователна по чл. 3.1 и по чл. 3.2.  

КЖЕ призовава „Скай.нюз“ да проверява  информацията преди публикуването й, да 

използва  различни източници на информация и да предоставя  възможност на 



7 

 

 7 

заинтересованите страни да изразят своята позиция. Във връзка с конкретните публикации 

– медията  следва да предостави възможност за засегнатите страни да опровергаят данните, 

с които не са съгласни.  

 

Председател на КЖЕ: 

Нели Огнянова 

 

Изпълнителен директор на НСЖЕ 

Ева Петрова 

 

 


